• Java dla zupełnie początkujących.

Podtytuł Owoce programowania
Autor(zy) Gaddis Tony
Miejsce wydania Gliwice
Rok 2019
Wydanie VII
Ilość stron 1176
Format B5
Okładka twarda
Brak towaru
149.00 -13% 129.90
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 0
Poczta Polska (Pobranie) 0
Odbiór osobisty 0
Poczta Polska 0
Kurier (Pobranie) 20
Kurier 20
Dostępność Brak towaru
ISBN 978-83-283-4829-5.
EAN 9788328348295
Zostaw telefon

Java dla zupełnie początkujących.
Owoce programowania

Autor(zy): Gaddis Tony.
ISBN: 978-83-283-4829-5.
Miejsce wydania: Gliwice
Rok wydania: 2019
Wydanie :VII
Ilość stron: 1176
Format: B5
Okładka: twarda

Od struktur sterujących po obiekty

Java jest rozbudowanym, elastycznym i wszechstronnym, a przy tym dojrzałym językiem programowania. Pozwala na tworzenie kodu dla prawie wszystkich rodzajów komputerów, również tych sterujących pracą najbardziej wyspecjalizowanych urządzeń. Można go używać do pisania dużych systemów, małych programów, aplikacji mobilnych i aplikacji WWW. Jest znakomitym wyborem dla osób, które postanowiły związać swoją przyszłość zawodową z którąś z wielu gałęzi informatyki. Aby optymalnie wykorzystać potencjał drzemiący w Javie, koniecznie trzeba zadbać o solidne podstawy - zarówno w teorii, jak i w praktyce kodowania.

Oto zaktualizowane i uzupełnione wydanie cenionego podręcznika dla studentów. Książka została pomyślana w taki sposób, aby maksymalnie ułatwić naukę Javy krok po kroku i pozwolić na możliwie szybkie rozpoczęcie samodzielnego kodowania. Znalazło się tu wprowadzenie do wiedzy o sprzęcie, oprogramowaniu, wykonywaniu programów i kompilacji kodu. Dzięki temu nawet zupełnie początkujące osoby zaczną płynnie posługiwać się typami danych, zmiennymi czy instrukcjami sterującymi. Bardzo starannie omówiono takie tematy jak klasy, obiekty i dziedziczenie. Nie zabrakło wprowadzenia do pracy z bazami danych, plikami czy też podstaw budowy graficznego interfejsu użytkownika za pomocą nowej biblioteki JavaFX.

W tej książce między innymi:

solidne podstawy programowania i wprowadzenie do Javy

operacje wejścia-wyjścia, przetwarzanie tekstu oraz obsługa wyjątków

rekurencja i jej zastosowanie w rozwiązywaniu problemów

praca z animacjami, dźwiękiem i wideo

wykorzystanie interfejsu JDBC do pisania aplikacji bazodanowych

Java: zdobądź solidne podstawy i programuj jak mistrz!



Przedmowa 21

 

Rozdział 1. Wprowadzenie do komputerów i Javy 31

1.1. Wprowadzenie 31

1.2. Po co programować? 31

1.3. Systemy komputerowe: sprzęt i oprogramowanie 33

oSprzęt 33

oOprogramowanie 36

1.4. Języki programowania 37

oCzym jest program? 37

oHistoria języka Java 38

1.5. Z czego składa się program? 40

oElementy języka 40

oWiersze i instrukcje 42

oZmienne 42

oKompilator i maszyna wirtualna Javy 43

oWersje oprogramowania Java 45

oKompilowanie i uruchamianie programów w Javie 46

1.6. Proces programowania 48

oInżynieria oprogramowania 50

1.7. Programowanie obiektowe 51

Pytania kontrolne i ćwiczenia 53

Zadania programistyczne 57

Rozdział 2. Podstawy Javy 59

2.1. Części programu w Javie 59

2.2. Metody print i println oraz interfejs API Javy 65

2.3. Zmienne i literały 70

oWyświetlanie wielu elementów za pomocą operatora + 72

oZachowaj ostrożność przy cudzysłowach 73

oJeszcze o literałach 73

oIdentyfikatory 74

oNazwy klas 76

2.4. Proste typy danych 76

oCałkowitoliczbowe typy danych 78

oTypy zmiennoprzecinkowe 79

oTyp danych boolean 82

oTyp danych char 82

oInicjowanie zmiennych i przypisywanie do nich wartości 84

oZmienne w danym momencie przechowują tylko jedną wartość 85

2.5. Operatory arytmetyczne 86

oDzielenie całkowitoliczbowe 89

oPierwszeństwo operatorów 89

oGrupowanie z użyciem nawiasów 91

oKlasa Math 94

2.6. Złożone operatory przypisania 95

2.7. Konwersja prostych typów danych na inne takie typy 97

oOperacja na różnych typach całkowitoliczbowych 99

oInne wyrażenia matematyczne z różnymi typami 100

2.8. Tworzenie nazwanych stałych za pomocą słowa kluczowego final 101

2.9. Klasa String 103

oObiekty są tworzone na podstawie klas 103

oKlasa String 104

oZmienne typów prostych i zmienne będące instancją klasy 104

oTworzenie obiektu typu String 105

2.10. Zasięg 108

2.11. Komentarze 110

2.12. Styl programowania 114

2.13. Wczytywanie danych wejściowych z klawiatury 116

oWczytywanie znaków 120

oŁączenie wywołań metody nextLine z wywołaniami innych metod klasy Scanner 120

2.14. Okna dialogowe 123

oWyświetlanie okien dialogowych 124

oWyświetlanie okien dialogowych na dane wejściowe 124

oPrzykładowy program 125

oPrzekształcanie tekstowych danych wejściowych na liczby 126

2.15. Typowe błędy, których należy unikać 129

Pytania kontrolne i ćwiczenia 131

Zadania programistyczne 137

Rozdział 3. Struktury decyzyjne 143

3.1. Instrukcja if 143

oUżywanie operatorów relacji do tworzenia warunków 145

oŁączenie wszystkich informacji 147

oStyle programowania a instrukcja if 149

oUważaj na średniki 149

oWarunkowe wykonywanie wielu instrukcji 150

oFlagi 150

oPorównywanie znaków 151

3.2. Instrukcja if-else 152

3.3. Zagnieżdżone instrukcje if 154

3.4. Instrukcja if-else-if 160

3.5. Operatory logiczne 165

oPierwszeństwo operatorów logicznych 170

oSprawdzanie przynależności liczb do przedziałów za pomocą operatorów logicznych 171

3.6. Porównywanie obiektów typu String 172

oIgnorowanie wielkości znaków przy porównywaniu łańcuchów 176

3.7. Jeszcze o deklarowaniu i zasięgu zmiennych 178

3.8. Operator warunkowy (opcjonalny) 179

3.9. Instrukcja switch 180

3.10. Wyświetlanie sformatowanych danych wyjściowych za pomocą instrukcji System.out.printf i String.format 189

oSkładnia specyfikatorów formatowania 192

oPrecyzja 193

oOkreślanie minimalnej szerokości pola 194

oOpcje 196

oFormatowanie argumentów w postaci łańcuchów znaków 199

oMetoda String.format 200

3.11. Typowe błędy, których należy unikać 203

Pytania kontrolne i ćwiczenia 204

Zadania programistyczne 210

Rozdział 4. Pętle i pliki 217

4.1. Operatory inkrementacji i dekrementacji 217

oRóżnice między trybami przyrostkowym i przedrostkowym 219

4.2. Pętla while 221

oPętla while jest testowana na początku 223

oPętle nieskończone 224

oNie zapominaj o umieszczaniu bloku instrukcji w nawiasie klamrowym 225

oStyl programowania i pętla while 225

4.3. Stosowanie pętli while do sprawdzania poprawności danych wejściowych 227

4.4. Pętla do-while 231

4.5. Pętla for 233

oPętla for jest pętlą ze sprawdzaniem wstępnym 237

oUnikaj modyfikowania zmiennej sterującej w ciele pętli for 237

oInne formy wyrażenia aktualizującego 237

oDeklarowanie zmiennej w wyrażeniu inicjującym pętli for 237

oTworzenie pętli for sterowanych przez użytkownika 238

oUżywanie wielu instrukcji w wyrażeniach inicjującym i aktualizującym 239

4.6. Suma bieżąca i wartość wartownika 242

oStosowanie wartownika 245

4.7. Pętle zagnieżdżone 247

4.8. Instrukcje break i continue (opcjonalne) 254

4.9. Wybieranie rodzaju pętli 255

4.10. Wprowadzenie do zapisu i odczytu plików 255

oStosowanie klasy PrintWriter do zapisu danych w pliku 256

oDołączanie danych do pliku 262

oOkreślanie lokalizacji pliku 263

oOdczyt danych z pliku 263

oOdczyt wierszy pliku za pomocą metody nextLine 264

oDodawanie klauzuli throws do nagłówka metody 266

oSprawdzanie, czy plik istnieje 270

4.11. Generowanie liczb losowych za pomocą klasy Random 273

4.12. Typowe błędy, których należy unikać 279

Pytania kontrolne i ćwiczenia 280

Zadania programistyczne 287

Rozdział 5. Metody 295

5.1. Wprowadzenie do metod 295

oMetody void i metody zwracające wartość 297

oDefiniowanie metody void 297

oWywoływanie metody 299

oWarstwowe wywołania metod 302

oUżywanie komentarzy javadoc do metod 303

5.2. Przekazywanie argumentów do metod 304

oZgodność typów danych argumentów i parametrów 307

oZasięg parametrów 307

oPrzekazywanie wielu argumentów 307

oArgumenty są przekazywane przez wartość 309

oPrzekazywanie metodom referencji do obiektów 310

oUżywanie znacznika @param w komentarzach javadoc 313

5.3. Jeszcze o zmiennych lokalnych 315

oCzas życia zmiennych lokalnych 316

oInicjowanie zmiennych lokalnych za pomocą parametrów 316

5.4. Zwracanie wartości przez metody 317

oDefiniowanie metody zwracającej wartość 318

oWywoływanie metody zwracającej wartość 319

oUżywanie znacznika @return w komentarzach javadoc 320

oZwracanie wartości logicznych 323

oZwracanie referencji do obiektu 324

5.5. Rozwiązywanie problemów za pomocą metod 325

oWywoływanie metod zgłaszających wyjątki 328

5.6. Typowe błędy, których należy unikać 329

Pytania kontrolne i ćwiczenia 330

Zadania programistyczne 334

Rozdział 6. Pierwszy kontakt z klasami 343

6.1. Obiekty i klasy 343

oKlasy: to z nich biorą się obiekty 344

oKlasy w interfejsie API Javy 345

oZmienne typów prostych a obiekty 347

6.2. Pisanie prostej klasy krok po kroku 350

oAkcesory i mutatory 363

oZnaczenie ukrywania danych 363

oUnikanie nieaktualnych danych 363

oPodawanie specyfikatorów dostępu na diagramach UML 364

oZapis typów danych i parametrów na diagramach UML 364

oUkład składowych klasy 365

6.3. Pola i metody instancji 366

6.4. Konstruktory 370

oZapisywanie konstruktorów na diagramach UML 372

oNiezainicjowane lokalne zmienne referencyjne 372

oKonstruktor domyślny 373

oPisanie własnego konstruktora bezargumentowego 374

oKonstruktor klasy String 374

6.5. Przekazywanie obiektów jako argumentów 382

6.6. Przeciążanie metod i konstruktorów 393

oKlasa BankAccount 395

oPrzeciążone metody zwiększają użyteczność klas 400

6.7. Zasięg pól instancji 400

oPrzesłanianie 401

6.8. Pakiety i instrukcje import 402

oSzczegółowe i ogólne instrukcje import 402

oPakiet java.lang 403

oInne pakiety z interfejsu API 403

6.9. Projektowanie obiektowe: określanie klas i ich zadań 403

oOkreślanie klas 404

oOkreślanie zadań klas 408

oTo dopiero początek 411

6.10. Typowe błędy, których należy unikać 411

Pytania kontrolne i ćwiczenia 412

Zadania programistyczne 417

Rozdział 7. Tablice i klasa ArrayList 427

7.1. Wprowadzenie do tablic 427

oDostęp do elementów tablicy 429

oZapisywanie i wyświetlanie zawartości tablicy 430

oJava sprawdza zakres tablicy 433

oUważaj na pomyłki o jeden element 434

oInicjowanie tablicy 434

oRóżne sposoby deklarowania tablic 435

7.2. Przetwarzanie elementów tablic 437

oDługość tablicy 439

oPętla for dla kolekcji 439

oUmożliwianie użytkownikom określania wielkości tablicy 441

oPrzypisywanie nowych tablic do tablicowych zmiennych referencyjnych 442

oKopiowanie tablic 443

7.3. Przekazywanie tablic jako argumentów metod 445

7.4. Wybrane przydatne algorytmy i operacje tablicowe 448

oSumowanie wartości w tablicy liczb 449

oObliczanie średniej wartości z tablicy liczb 449

oWyszukiwanie największej i najmniejszej wartości w tablicy liczb 450

oKlasa SalesData 451

oCzęściowo zapełnione tablice 458

oPraca z tablicami i plikami 459

7.5. Zwracanie tablic przez metody 460

7.6. Tablice typu String 461

oWywoływanie metod typu String za pomocą elementów tablicy 464

7.7. Tablice obiektów 464

7.8. Algorytm wyszukiwania sekwencyjnego 467

7.9. Tablice dwuwymiarowe 469

oInicjowanie tablicy dwuwymiarowej 473

oPole length w tablicy dwuwymiarowej 474

oWyświetlanie wszystkich elementów tablicy dwuwymiarowej 475

oSumowanie wszystkich elementów tablicy dwuwymiarowej 476

oSumowanie wartości wierszy tablicy dwuwymiarowej 477

oSumowanie kolumn tablicy dwuwymiarowej 477

oPrzekazywanie tablic dwuwymiarowych do metod 478

oTablice z wierszami o różnej długości 479

7.10. Tablice o co najmniej trzech wymiarach 480

7.11. Algorytm sortowania przez wybieranie i wyszukiwania binarnego 481

oAlgorytm sortowania przez wybieranie 481

oAlgorytm wyszukiwania binarnego 484

7.12. Argumenty podawane w wierszu poleceń i listy argumentów o zmiennej długości 486

oArgumenty w wierszu poleceń 487

oListy argumentów o zmiennej długości 488

7.13. Klasa ArrayList 490

oTworzenie i używanie obiektów typu ArrayList 491

oUżywanie pętli for dla kolekcji do obiektów typu ArrayList 492

oMetoda toString klasy ArrayList 493

oUsuwanie elementów z obiektu typu ArrayList 494

oWstawianie elementu 495

oZastępowanie elementu 496

oPojemność 496

oZapisywanie własnych obiektów w obiektach typu ArrayList 497

7.14. Typowe błędy, których należy unikać 498

Pytania kontrolne i ćwiczenia 499

Zadania programistyczne 504

Rozdział 8. Jeszcze o klasach i obiektach 513

8.1. Statyczne składowe klasy 513

oKrótkie omówienie pól i metod instancji 513

oSkładowe statyczne 514

oPola statyczne 514

oMetody statyczne 516

8.2. Przekazywanie obiektów jako argumentów metod 519

8.3. Zwracanie obiektów przez metody 522

8.4. Metoda toString 524

8.5. Pisanie metody equals 528

8.6. Metody kopiujące obiekty 530

oKonstruktory kopiujące 532

8.7. Agregowanie 533

oAgregacja na diagramach UML 539

oProblemy z bezpieczeństwem dotyczące klas agregujących 539

oUnikaj stosowania referencji null 542

8.8. Zmienna referencyjna this 545

oUżywanie słowa kluczowego this do zapobiegania przesłanianiu 545

oUżywanie słowa kluczowego this do wywoływania przeciążonego konstruktora w innym konstruktorze 546

8.9. Typy wyliczeniowe 547

oTypy wyliczeniowe są wyspecjalizowanymi klasami 548

oUżywanie typu wyliczeniowego w instrukcji switch 553

8.10. Przywracanie pamięci 555

oMetoda finalize 556

8.11. Koncentracja na projektowaniu obiektowym - współdziałanie klas 557

oOpisywanie współdziałania klas za pomocą kart CRC 559

8.12. Typowe błędy, których należy unikać 561

Pytania kontrolne i ćwiczenia 561

Zadania programistyczne 566

Rozdział 9. Przetwarzanie tekstu i klasy nakładkowe 573

9.1. Wprowadzenie do klas nakładkowych 573

9.2. Sprawdzanie i konwersja znaków za pomocą klasy Character 574

oZmiana wielkości znaków 579

9.3. Inne metody klasy String 581

oWyszukiwanie podłańcuchów 581

oPobieranie podłańcuchów 587

oMetody zwracające zmodyfikowany obiekt typu String 590

oStatyczne metody valueOf 592

9.4. Klasa StringBuilder 594

oKonstruktory klasy StringBuilder 595

oInne metody klasy StringBuilder 596

oMetoda toString 599

9.5. Rozdzielanie łańcuchów znaków 604

9.6. Klasy nakładkowe dla liczbowych typów danych 608

oStatyczne metody toString 608

oMetody toBinaryString, toHexString i toOctalString 608

oStałe MIN_VALUE i MAX_VALUE 609

oAutomatyczna konwersja na klasę i na typ prosty 609

9.7. Rozwiązywanie problemów - klasa TestScoreReader 611

9.8. Typowe błędy, których należy unikać 614

Pytania kontrolne i ćwiczenia 615

Zadania programistyczne 619

Rozdział 10. Dziedziczenie 627

10.1. Czym jest dziedziczenie? 627

oUogólnianie i specjalizacja 627

oDziedziczenie to relacja "jest czymś" 628

oDziedziczenie na diagramach UML 635

oKonstruktor klasy bazowej 635

oDziedziczenie nie działa w drugą stronę 637

10.2. Wywoływanie konstruktora klasy bazowej 638

oCo się dzieje, gdy klasa bazowa nie ma konstruktora domyślnego ani bezargumentowego? 644

oStreszczenie zagadnień związanych z konstruktorami w kontekście dziedziczenia 644

10.3. Przesłanianie metod klasy bazowej 646

oPrzeciążanie a przesłanianie 650

oZapobieganie przesłanianiu metody 653

10.4. Składowe chronione 653

oDostęp na poziomie pakietu 658

10.5. Łańcuchy dziedziczenia 659

oHierarchie klas 663

10.6. Klasa Object 665

10.7. Polimorfizm 667

oPolimorfizm i wiązanie dynamiczne 668

oRelacja "jest czymś" nie działa w drugą stronę 670

oOperator instanceof 670

10.8. Klasy i metody abstrakcyjne 671

oKlasy abstrakcyjne na diagramach UML 677

10.9. Interfejsy 677

oInterfejs jest kontraktem 679

oPola w interfejsach 682

oImplementowanie wielu interfejsów 683

oInterfejsy na diagramach UML 683

oMetody domyślne 683

oPolimorfizm i interfejsy 685

10.10. Anonimowe klasy wewnętrzne 690

10.11. Interfejsy funkcyjne i wyrażenia lambda 693

10.12. Typowe błędy, których należy unikać 697

Pytania kontrolne i ćwiczenia 698

Zadania programistyczne 705

Rozdział 11. Wyjątki i zaawansowane plikowe operacje wejścia-wyjścia 711

11.1. Obsługa wyjątków 711

oKlasy wyjątków 712

oObsługa wyjątków 713

oPobieranie domyślnego komunikatu o błędzie 717

oPolimorficzne referencje do wyjątków 719

oUżywanie wielu klauzul catch do obsługi wielu wyjątków 719

oKlauzula finally 726

oŚlad stosu 727

oObsługa wielu wyjątków za pomocą jednej klauzuli catch 729

oCo się dzieje, gdy wyjątek nie zostaje przechwycony? 731

oWyjątki kontrolowane i niekontrolowane 731

11.2. Zgłaszanie wyjątków 733

oTworzenie własnych klas wyjątków 736

oUżywanie znacznika @exception w komentarzach javadoc 738

11.3. Zagadnienia zaawansowane: pliki binarne, pliki z dostępem swobodnym i serializowanie obiektów 739

oPliki binarne 739

oPliki o dostępie swobodnym 745

oSerializowanie obiektów 751

oSerializowanie obiektów zagregowanych 754

11.4. Typowe błędy, których należy unikać 755

Pytania kontrolne i ćwiczenia 756

Zadania programistyczne 761

Rozdział 12. JavaFX: programowanie interfejsu GUI i podstawowe kontrolki 765

12.1. Graficzne interfejsy użytkownika 765

oProgramy z interfejsem GUI sterowanym zdarzeniami 766

12.2. Wprowadzenie do biblioteki JavaFX 768

oKontrolki 768

oPłótno i sceny 769

oKlasa Application 770

12.3. Tworzenie scen 772

oTworzenie kontrolek 773

oTworzenie kontenerów 773

oTworzenie obiektów typu Scene 774

oDodawanie obiektu typu Scene do płótna 775

oOkreślanie wielkości sceny 777

oWyrównywanie kontrolek w kontenerze HBox 777

12.4. Wyświetlanie grafiki 779

oWczytywanie grafiki z internetu 782

oOkreślanie wielkości grafiki 782

oZachowywanie proporcji obrazu 783

oModyfikowanie obrazu powiązanego z obiektem typu ImageView 783

12.5. Jeszcze o kontenerach HBox, VBox i GridPane 784

oKontener typu HBox 784

oKontener typu VBox 789

oKontener typu GridPane 791

oUżywanie wielu kontenerów na jednym ekranie 797

12.6. Przyciski i zdarzenia 798

oObsługa zdarzeń 800

oPisanie obiektów obsługi zdarzeń 801

oRejestrowanie obiektu obsługi zdarzeń 801

12.7. Wczytywanie danych za pomocą kontrolki typu TextField 805

12.8. Używanie anonimowych klas wewnętrznych i wyrażeń lambda do obsługi zdarzeń 809

oUżywanie anonimowych klas wewnętrznych do tworzenia obiektów obsługi zdarzeń 809

oUżywanie wyrażeń lambda do tworzenia obiektów obsługi zdarzeń 811

12.9. Kontener typu BorderPane 814

12.10. Interfejs ObservableList 817

12.11. Typowe błędy, których należy unikać 819

Pytania kontrolne i ćwiczenia 819

Zadania programistyczne 823

Rozdział 13. JavaFX: zaawansowane kontrolki 829

13.1. Dodawanie stylów aplikacji opartych na bibliotece JavaFX za pomocą arkuszy CSS 829

oNazwy selektorów typów 830

oWłaściwości w stylach 831

oStosowanie arkuszy stylów do aplikacji opartych na bibliotece JavaFX 833

oStosowanie stylów do węzła korzenia 836

oPodawanie kilku selektorów w jednej definicji stylu 838

oPraca z kolorami 838

oTworzenie niestandardowej klasy stylu 840

oSelektory identyfikatorów 842

oWewnątrzwierszowe reguły stylów 842

13.2. Kontrolki typu RadioButton 844

oSprawdzanie w kodzie, czy dana kontrolka typu RadioButton jest zaznaczona 845

oZaznaczanie kontrolki typu RadioButton w kodzie 845

oReagowanie na kliknięcie kontrolki typu RadioButton 850

13.3. Kontrolki typu CheckBox 853

oSprawdzanie w kodzie, czy kontrolka typu CheckBox jest zaznaczona 854

oZaznaczanie kontrolki typu CheckBox za pomocą kodu 854

oReagowanie na kliknięcie kontrolki typu CheckBox 857

13.4. Kontrolki typu ListView 858

oPobieranie zaznaczonego elementu 859

oPobieranie indeksu zaznaczonego elementu 861

oReagowanie na zaznaczenie elementu za pomocą obiektu obsługi zdarzeń 862

oDodawanie elementów a ustawianie elementów 864

oInicjowanie kontrolki typu ListView za pomocą tablicy lub obiektu typu ArrayList 864

oTryby zaznaczania elementów 866

oPobieranie wielu zaznaczonych elementów 867

oUżywanie elementów z listy typu ObservableList 869

oPrzekształcanie listy typu ObservableList na tablicę 870

oUżywanie kodu do zaznaczania elementu w kontrolce typu ListView 871

oUkład kontrolki typu ListView 871

oTworzenie kontrolek typu ListView z elementami typów innych niż String 872

13.5. Kontrolki typu ComboBox 877

oPobieranie zaznaczonego elementu 879

oReagowanie na zaznaczenie elementu w kontrolce typu ComboBox 880

oKontrolki typu ComboBox umożliwiające modyfikacje 881

13.6. Kontrolki typu Slider 882

13.7. Kontrolki typu TextArea 888

13.8. Menu 890

oPrzypisywanie klawiszy skrótu do opcji menu 897

13.9. Klasa FileChooser 899

oWyświetlanie okna dialogowego typu FileChooser 899

13.10. Używanie danych wyjściowych w konsoli do debugowania aplikacji z interfejsem GUI 901

13.11. Typowe błędy, których należy unikać 904

Pytania kontrolne i ćwiczenia 904

Zadania programistyczne 909

Rozdział 14. JavaFX: grafika, efekty i multimedia 913

14.1. Rysowanie kształtów 913

oUkład współrzędnych ekranu 913

oKlasa Shape i jej podklasy 914

oKlasa Line 915

oZmienianie koloru pędzla 917

oKlasa Circle 918

oKlasa Rectangle 921

oKlasa Ellipse 924

oKlasa Arc 928

oKlasa Polygon 931

oKlasa Polyline 934

oKlasa Text 936

oObracanie węzłów 938

oSkalowanie węzłów 940

14.2. Animacje 942

oKlasa TranslateTransition 943

oKlasa RotateTransition 946

oKlasa ScaleTransition 950

oKlasa StrokeTransition 953

oKlasa FillTransition 954

oKlasa FadeTransition 955

oSterowanie animacją 956

oWybieranie mechanizmu interpolacji 958

14.3. Efekty 959

oKlasa DropShadow 960

oKlasa InnerShadow 961

oKlasa ColorAdjust 963

oKlasy BoxBlur, GaussianBlur i MotionBlur 964

oKlasa SepiaTone 967

oKlasa Glow 967

oKlasa Reflection 967

oŁączenie efektów 968

14.4. Odtwarzanie plików dźwiękowych 970

oRejestrowanie obiektu obsługi zdarzenia EndOfMedia 972

14.5. Odtwarzanie filmów 975

14.6. Obsługa zdarzeń związanych z klawiszami 980

oStosowanie anonimowej klasy wewnętrznej do rejestrowania obiektu obsługi zdarzeń dla sceny 981

oUżywanie wyrażeń lambda do rejestrowania obiektów obsługi zdarzeń dla sceny 981

14.7. Obsługa zdarzeń związanych z myszą 986

14.8. Typowe błędy, których należy unikać 991

Pytania kontrolne i ćwiczenia 992

Zadania programistyczne 995

Rozdział 15. Rekurencja 999

15.1. Wprowadzenie do rekurencji 999

15.2. Rozwiązywanie problemów za pomocą rekurencji 1002

oRekurencja bezpośrednia i pośrednia 1006

15.3. Przykładowe metody rekurencyjne 1006

oSumowanie przedziału elementów tablicy za pomocą rekurencji 1006

oRysowanie koncentrycznych kół 1008

oCiąg Fibonacciego 1010

oZnajdowanie największego wspólnego dzielnika 1011

15.4. Rekurencyjne wyszukiwanie binarne 1012

15.5. Wieże Hanoi 1015

15.6. Typowe błędy, których należy unikać 1019

Pytania kontrolne i ćwiczenia 1020

Zadania programistyczne 1023

Rozdział 16. Bazy danych 1025

16.1. Wprowadzenie do systemów zarządzania bazami danych 1025

oJDBC 1027

oSQL 1027

oUżywanie systemu DBMS 1028

oJava DB i Apache Derby 1028

oTworzenie bazy danych CoffeeDB 1028

oNawiązywanie połączenia z bazą CoffeeDB 1029

oŁączenie się z bazą chronioną hasłem 1031

16.2. Tabele, wiersze i kolumny 1032

oTypy danych kolumn 1033

oKlucze główne 1034

16.3. Wprowadzenie do instrukcji SQL SELECT 1035

oPrzekazywanie instrukcji SQL-owych do systemu DBMS 1036

oOkreślanie kryteriów wyszukiwania za pomocą klauzuli WHERE 1045

oSortowanie wyników zapytania SELECT 1051

oFunkcje matematyczne 1052

16.4. Wstawianie wierszy 1055

oWstawianie wierszy za pomocą technologii JDBC 1057

16.5. Aktualizowanie i usuwanie istniejących wierszy 1058

oAktualizowanie wierszy za pomocą technologii JDBC 1059

oUsuwanie wierszy za pomocą instrukcji DELETE 1063

oUsuwanie wierszy za pomocą technologii JDBC 1063

16.6. Tworzenie i usuwanie tabel 1066

oUsuwanie tabel za pomocą instrukcji DROP TABLE 1069

16.7. Tworzenie nowej bazy danych za pomocą technologii JDBC 1069

16.8. Przewijalne zbiory wyników 1071

16.9. Metadane zbioru wyników 1073

16.10. Dane relacyjne 1078

oZłączanie danych z wielu tabel 1081

oSystem wprowadzania zamówień 1082

16.11. Zaawansowane zagadnienia 1092

oTransakcje 1092

oProcedury składowane 1094

16.12. Typowe błędy, których należy unikać 1094

Pytania kontrolne i ćwiczenia 1095

Zadania programistyczne 1100

Dodatek A. Odpowiedzi do punktów kontrolnych 1103

Dodatek B. Odpowiedzi na nieparzyste pytania kontrolne 1131

Skorowidz 1159

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie
  • Wydawcy