• Kategorie
  • Projektowanie oprogramowania dla zupełnie początkujących.

Autor(zy) Gaddis Tony
Miejsce wydania Gliwice
Rok 2019
Wydanie V
Ilość stron 828
Format B5
Okładka twarda
Brak towaru
129.00 -10% 115.90
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 10
Odbiór osobisty 0
PP Przesyłka biznesowa 10
Paczkomaty InPost 12
Dostępność 0 szt.
ISBN 978-83-283-5565-1.
EAN 9788328355651
Zostaw telefon

Projektowanie oprogramowania dla zupełnie początkujących.

Autor(zy): Gaddis Tony.
ISBN: 978-83-283-5565-1.
Miejsce wydania: Gliwice
Rok wydania: 2019
Wydanie :V
Ilość stron: 828
Format: B5
Okładka: twarda

Programowanie to nie tylko umiejętność pisania kodu oraz organizowania go w funkcje, procedury i moduły. Nawet najbardziej finezyjne języki i najnowocześniejsze paradygmaty programowania nie zapewnią sukcesu, jeśli projekt aplikacji jest nieprzemyślany, a jej logice brakuje... logiki. Z drugiej strony poświęcenie odrobiny czasu na stworzenie dobrego projektu sprawi, że praca nad pisaniem kodu będzie łatwiejsza, sama aplikacja będzie pracować lepiej i bardziej niezawodnie, a późniejsze modyfikacje i rozwój oprogramowania przysporzą mniej problemów.

Jeśli planujesz napisać swoją pierwszą aplikację, sięgnij po tę książkę. Aby zrozumieć zawartą w niej treść, nie trzeba znać żadnego języka programowania. Pokazano tu, jak działają programy i jak można z ich wykorzystaniem rozwiązywać konkretne zadania. Wiedza o zasadach projektowania jest przekazywana za pomocą pseudokodu i schematów blokowych. Omówiono zarówno podstawowe zagadnienia, takie jak typy danych, zmienne, funkcje, jak i nieco bardziej zaawansowane: programowanie obiektowe, tworzenie graficznych interfejsów użytkownika i pisanie programów sterowanych zdarzeniami. W tym wydaniu książki wprowadzono wiele poprawek i uzupełnień, dotyczących między innymi języków Java, Python i C++ oraz programowania aplikacji dla urządzeń mobilnych.

Dzięki tej książce dowiesz się:

jak działa komputer, czym są programy i do czego służą dane

z jakich modułów i struktur składają się programy oraz jak działają funkcje

w jaki sposób pracuje się na plikach oraz czym jest przetwarzanie tekstu

czym jest rekurencja i do czego można ją wykorzystać

czym się różni programowanie proceduralne od obiektowego

Bez dobrego projektu zawiedzie najlepszy kod!



Wstęp 13

Podziękowania 19

O autorze 21

Rozdział 1. Wstępne informacje na temat komputerów i programowania 23

1.1. Wstęp 23

1.2. Sprzęt 24

1.3. W jaki sposób komputer przechowuje dane 30

1.4. W jaki sposób działa program 35

1.5. Rodzaje oprogramowania 44

Pytania kontrolne 45

Rozdział 2. Dane wejściowe, przetwarzanie i dane wyjściowe 51

2.1. Projektowanie programu 51

2.2. Dane wejściowe, dane wyjściowe i zmienne 58

2.3. Przypisywanie wartości do zmiennych i wykonywanie obliczeń 69

W CENTRUM UWAGI. Obliczanie opłat za dodatkowe minuty 73

W CENTRUM UWAGI. Obliczanie procentów 74

W CENTRUM UWAGI. Obliczanie średniej 79

W CENTRUM UWAGI. Zamiana wzoru matematycznego na wyrażenie 82

2.4. Deklarowanie zmiennych i typy danych 84

2.5. Stałe nazwane 90

2.6. Ręczne śledzenie programu 91

2.7. Dokumentowanie programu 93

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie ze stałych nazwanych, konwencje zapisu i komentarze 94

2.8. Projektowanie pierwszego programu 97

2.9. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 100

Pytania kontrolne 121

Ćwiczenia z wykrywania błędów 126

Ćwiczenia programistyczne 127

Rozdział 3. Moduły 131

3.1. Moduły - informacje wstępne 131

3.2. Definiowanie i wywoływanie modułów 134

W CENTRUM UWAGI. Definiowanie i wywoływanie modułów 140

3.3. Zmienne lokalne 145

3.4. Przekazywanie argumentów do modułów 148

W CENTRUM UWAGI. Przekazywanie argumentu do modułu 153

W CENTRUM UWAGI. Przekazywanie argumentu przez referencję 159

3.5. Zmienne globalne i stałe globalne 162

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie ze stałych globalnych 165

3.6. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 167

Pytania kontrolne 179

Ćwiczenia z wykrywania błędów 183

Ćwiczenia programistyczne 183

Rozdział 4. Struktury warunkowe i logika boolowska 187

4.1. Struktury warunkowe - informacje wstępne 187

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z instrukcji If-Then 195

4.2. Struktury warunkowe podwójnego wyboru 198

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z instrukcji If-Then-Else 199

4.3. Porównywanie ciągów znaków 202

4.4. Zagnieżdżone struktury warunkowe 208

W CENTRUM UWAGI. Wielokrotne zagnieżdżenie struktur warunkowych 211

4.5. Struktura decyzyjna 215

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie ze struktury decyzyjnej 218

4.6. Operatory logiczne 221

4.7. Zmienne boolowskie 229

4.8. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 230

Pytania kontrolne 242

Ćwiczenia z wykrywania błędów 246

Ćwiczenia programistyczne 247

Rozdział 5. Struktury cykliczne 251

5.1. Struktury cykliczne - wprowadzenie 251

5.2. Pętle warunkowe: While, Do-While i Do-Until 253

W CENTRUM UWAGI. Projektowanie pętli While 257

W CENTRUM UWAGI. Projektowanie pętli Do-While 266

5.3. Pętle licznikowe i instrukcja For 272

W CENTRUM UWAGI. Projektowanie pętli licznikowej za pomocą instrukcji For 279

5.4. Obliczanie sumy bieżącej 289

5.5. Wartownik 293

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z wartownika 293

5.6. Pętle zagnieżdżone 295

5.7. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 298

Pytania kontrolne 308

Ćwiczenia z wykrywania błędów 311

Ćwiczenia programistyczne 312

Rozdział 6. Funkcje 315

6.1. Wprowadzenie do funkcji: generowanie liczb losowych 315

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z liczb losowych 319

W CENTRUM UWAGI. Wykorzystanie liczb losowych do reprezentowania innych wartości 321

6.2. Tworzenie własnych funkcji 322

W CENTRUM UWAGI. Modularyzacja kodu z wykorzystaniem funkcji 330

6.3. Inne funkcje biblioteczne 338

6.4. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 349

Pytania kontrolne 357

Ćwiczenia z wykrywania błędów 359

Ćwiczenia programistyczne 360

Rozdział 7. Walidacja danych wejściowych 365

7.1. Garbage In, Garbage Out 365

7.2. Pętla walidacji danych wejściowych 367

W CENTRUM UWAGI. Projektowanie pętli walidacji danych wejściowych 369

7.3. Programowanie defensywne 374

7.4. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 375

Pytania kontrolne 379

Ćwiczenia z wykrywania błędów 381

Ćwiczenia programistyczne 382

Rozdział 8. Tablice 385

8.1. Tablice - informacje podstawowe 385

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z elementów tablicy w wyrażeniach matematycznych 392

8.2. Sekwencyjne przeszukiwanie tablicy 400

8.3. Przetwarzanie elementów tablicy 405

W CENTRUM UWAGI. Przekazywanie tablicy 412

8.4. Tablice równoległe 419

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z tablic równoległych 420

8.5. Tablice dwuwymiarowe 424

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z tablic dwuwymiarowych 427

8.6. Tablice trój- i więcejwymiarowe 432

8.7. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 434

Pytania kontrolne 444

Ćwiczenia z wykrywania błędów 447

Ćwiczenia programistyczne 448

Rozdział 9. Sortowanie i przeszukiwanie tabel 453

9.1. Algorytm sortowania bąbelkowego 453

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z algorytmu sortowania bąbelkowego 460

9.2. Algorytm sortowania przez wybieranie 468

9.3. Algorytm sortowania przez wstawianie 473

9.4. Algorytm wyszukiwania binarnego 479

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z algorytmu wyszukiwania binarnego 482

9.5. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 485

Pytania kontrolne 497

Ćwiczenia z wykrywania błędów 500

Ćwiczenia programistyczne 501

Rozdział 10. Pliki 503

10.1. Odczyt i zapis do plików - informacje wstępne 503

10.2. Przetwarzanie plików za pomocą pętli 516

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z plików 520

10.3. Korzystanie z plików i tablic 524

10.4. Przetwarzanie rekordów 525

W CENTRUM UWAGI. Dodawanie i wyświetlanie rekordów 530

W CENTRUM UWAGI. Wyszukiwanie rekordu 533

W CENTRUM UWAGI. Modyfikowanie rekordów 535

W CENTRUM UWAGI. Usuwanie rekordów 540

10.5. Separatory sterowania 543

W CENTRUM UWAGI. Korzystanie z separatorów sterowania 544

10.6. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 550

Pytania kontrolne 570

Ćwiczenia z wykrywania błędów 574

Ćwiczenia programistyczne 574

Rozdział 11. Programy sterowane za pomocą menu 577

11.1. Wprowadzenie do programów sterowanych za pomocą menu 577

11.2. Modularyzacja programu sterowanego za pomocą menu 587

11.3. Ponowne wyświetlanie menu za pomocą pętli 589

W CENTRUM UWAGI. Projektowanie programu sterowanego za pomocą menu 596

11.4. Menu wielopoziomowe 610

11.5. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 616

Pytania kontrolne 621

Ćwiczenia programistyczne 623

Rozdział 12. Przetwarzanie tekstu 627

12.1. Wstęp 627

12.2. Przetwarzanie poszczególnych znaków w ciągu 629

W CENTRUM UWAGI. Sprawdzanie hasła 632

W CENTRUM UWAGI. Formatowanie numeru telefonu i usuwanie formatowania 637

12.3. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 642

Pytania kontrolne 649

Ćwiczenia z wykrywania błędów 651

Ćwiczenia programistyczne 652

Rozdział 13. Rekurencja 657

13.1. Wprowadzenie do rekurencji 657

13.2. Rozwiązywanie zadań za pomocą rekurencji 660

13.3. Przykłady algorytmów rekurencyjnych 664

13.4. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 674

Pytania kontrolne 678

Ćwiczenia programistyczne 681

Rozdział 14. Programowanie obiektowe 683

14.1. Programowanie proceduralne i programowanie obiektowe 683

14.2. Klasy 687

14.3. Projektowanie klas za pomocą języka UML 698

14.4. Wyznaczanie klas i ich zakresu obowiązków w zadaniu 700

W CENTRUM UWAGI. Wyznaczanie klas 701

W CENTRUM UWAGI. Określanie zakresu obowiązków klasy 705

14.5. Dziedziczenie 711

14.6. Polimorfizm 718

14.7. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 723

Pytania kontrolne 740

Ćwiczenia programistyczne 744

Rozdział 15. Aplikacje z GUI i programowanie sterowane zdarzeniami 747

15.1. Graficzny interfejs użytkownika 747

15.2. Projektowanie interfejsu użytkownika do programu wyposażonego w GUI 751

W CENTRUM UWAGI. Projektowanie okna 755

15.3. Tworzenie procedury obsługi zdarzenia 758

W CENTRUM UWAGI. Projektowanie procedury obsługi zdarzenia 761

15.4. Projektowanie aplikacji na urządzenia mobilne 764

15.5. Rzut oka na języki Java, Python i C++ 773

Pytania kontrolne 774

Ćwiczenia programistyczne 776

Dodatek A. Tablica kodów ASCII/Unicode 779

Dodatek B. Symbole na schematach blokowych 781

Dodatek C. Przewodnik po pseudokodzie 783

Dodatek D. Zamiana liczb dziesiętnych na postać binarną 797

Dodatek E. Odpowiedzi do pytań z punktów kontrolnych 799

Skorowidz 815





Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
  • Wydawcy