• Kategorie
  • Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży.

Autor(zy) Borkowaka Aneta R., Cierpiałkowska Lidia, Grzegorzewska Iwona
Miejsce wydania Warszawa
Rok 2020
Wydanie I
Ilość stron 1036
Format A4
Okładka twarda
Brak towaru
179.00 -10% 161.10
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 1-5 dni
Cena przesyłki 0
PP Przesyłka biznesowa pobranie (od 80 zł gratis) 0
Odbiór osobisty 0
PP Przesyłka biznesowa (od 80 zł gratis) 0
Paczkomaty InPost przelew (od 100 zł gratis) 0
Odbiór osobisty 0
Kurier przelew (od 200 zł gratis) 12
Kurier pobranie (od 200 zł gratis) 16
Dostępność 0 szt.
ISBN 978-83-01-20768-7.
EAN 9788301207687
Zostaw telefon

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży.

Autor(zy): Grzegorzewska Iwona, Cierpiałkowska Lidia, Borkowaka Aneta R.
ISBN: 978-83-01-20768-7.
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2020
Wydanie :I
Ilość stron: 1036
Format: A4
Okładka: twarda

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży to pierwszy tak obszerny polski podręcznik tej dyscypliny. Do jego stworzenia zaproszono Autorki i Autorów reprezentujących wiodące uczelnie w Polsce, uznanych praktyków klinicznych oraz psychoterapeutów. Podjęli oni trud przekazania najbardziej współczesnej wiedzy teoretycznej i empirycznej w sposób zrozumiały i odnoszący się do działań praktycznych.

Treści podręcznika uporządkowano w sześciu częściach:

• Teoretyczne podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży - omówiono tu rys historyczny oraz podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, zdefiniowano tę dziedzinę nauki i określono jej przedmiot, przedstawiono ogólne teorie i modele stosowane do analizy zjawisk zdrowia i zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji oraz wiedzę z psychologii rozwojowej niezbędną do rozumienia nieprawidłowości w rozwoju dzieci i młodzieży.

• Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży - szczególną uwagę poświęcono tu specyfice diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży; omówiono modele diagnozy, postępowanie diagnostyczne dziecięcego psychologa klinicznego oraz stosowane w diagnozie klinicznej dziecka metody, z uwzględnieniem specyfiki diagnozy neuropsychologicznej. W bloku tym znalazł się też rozdział poświęcony etycznym zasadom postępowania psychologia klinicznego dzieci i młodzieży jako badacza i praktyka.

• Psychologia zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży - w tej części omówiono psychologii zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Zaprezentowano wiedzę psychologiczną i wyniki badań nad wybranymi zaburzeniami psychicznymi występującymi u dzieci i młodzieży opisanymi w aktualnie obowiązujących systemach klasyfikacyjnych.

• Kliniczne problemy dzieci i młodzieży - w kolejnych rozdziałach specjaliści scharakteryzowali wybrane trudności, które nie spełniają kryteriów zaburzenia psychicznego, ale znacząco wpływają na dyskomfort psychiczny oraz obniżają zdolności do skutecznego funkcjonowania w najważniejszych dziedzinach życia (m.in. agresja, samookaleczenia, otyłość czy przedwczesne macierzyństwo).

• Specjalne obszary zainteresowania psychologii klinicznej dzieci i młodzieży - opisano tu trudności obserwowane u dzieci i młodzieży, które dotyczą m.in. zmagania się dziecka z chorobą, zaburzeń psychicznych rodzica, kryzysów rodzinnych, adopcji i opieki zastępczej oraz cyfryzacji życia.

• Wybrane problemy pomocy psychologicznej - podręcznik kończą zagadnienia związane z różnymi formami praktycznej działalności psychologa klinicznego dzieci i młodzieży. Oprócz omówienia specyfiki pomocy udzielanej dzieciom i ich rodzinom poruszono też zagadnienia profilaktyki, psychoterapii wybranych zaburzeń, wczesnej interwencji i terapii neuropsychologicznej oraz społecznych i środowiskowych form pomocy (np. socjoterapia).

Podręcznik jest adresowany do wszystkich osób zainteresowanych problematyką psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, a zwłaszcza do studentów psychologii, słuchaczy studiów podyplomowych i uczestników kursów specjalizacyjnych. Polecamy go także psychologom praktykom pracującym z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami oraz przedstawicielom zawodów pokrewnych: pedagogom, kuratorom sądowym, lekarzom, socjologom itp. Mogą z niego skorzystać także rodzice, którzy niepokoją się o przebieg rozwoju i wzorce funkcjonowania swoich dzieci. Mamy nadzieję, że prezentowane opracowanie wypełni lukę na rynku wydawniczym i stworzy okazję nie tylko do uzupełnienia wiedzy, ale też do refleksji, przemyśleń, dyskusji i rozwoju zawodowego.



Iwona Grzegorzewska

dr hab., profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego, pracownik naukowo-dydaktyczny i zastępca dyrektora Instytutu Psychologii UZ, kierownik Zakładu Psychologii Klinicznej i Psychopatologii Rozwoju. Superwizor Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, a zwłaszcza psychopatologii i psychoterapii zaburzeń i problemów natury psychicznej wieku dzieciństwa i adolescencji, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań szkodliwych i uzależnień. Szczególną uwagę, od strony teoretycznej i badawczej, poświęca psychopatologii rozwojowej. Autorka wielu prac z tego zakresu. Najważniejsze publikacje książkowe to Dorastanie w rodzinach z problemem alkoholowym (2011) i Odporność psychiczna dzieci alkoholików (2013). Współautorka monografii Dzieci alkoholików w perspektywie rozwojowej i klinicznej (2006) oraz rozdziału w podręczniku Psychologia kliniczna (2016). Uzyskała liczne nagrody za osiągnięcia naukowe i pracę dydaktyczną. Od lat prowadzi praktykę psychologiczną w zakresie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi i behawioralnymi. Udziela też wsparcia ich rodzicom.



Lidia Cierpiałkowska

prof. dr hab., specjalista z zakresu psychologii klinicznej, psychoterapeuta i honorowy superwizor terapii uzależnienia od alkoholu. Pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Zakładu Psychologii Zdrowia i Psychologii Klinicznej UAM i Studiów Podyplomowych „Psychologa Kliniczna". Łączy pracę naukowo-badawczą z praktyką kliniczną i psychoterapeutyczną. Jest autorką ponad 130 prac, w tym znaczących dla niektórych dziedzin psychologii klinicznej monografii i podręczników. Do najważniejszych należą: Alcoholism. Self-help groups and professional therapy (1994), Alkoholizm. Małżeństwa w procesie zdrowienia (1998), Psychologia uzależnień: alkoholizm (2010) oraz wielokrotnie wznawiany podręcznik Psychopatologia (2006). Współautorka monografii Dzieci alkoholików w perspektywie rozwojowej i klinicznej (2006). Redaktor lub współredaktor cyklu pozycji poświęconych współczesnej psychoanalizie i zagadnieniom diagnozy klinicznej zaburzeń osobowości. Współredaktor podręcznika Psychologia kliniczna (2016). Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na wyjaśnieniu uwarunkowań efektywności terapii pacjentów uzależnionych od alkoholu, opisaniu ścieżek rozwoju osób pochodzących z rodzin alkoholowych oraz wyjaśnieniu patomechanizmów kształtowania się zaburzeń osobowości borderline w kontekście teorii relacji z obiektem. Uzyskała liczne nagrody za osiągnięcia naukowe i pracę dydaktyczną.





Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.